Klassiek en flamenco, Oost en West komen sprankelend samen in het nieuwe programma van Accademia del Piacere. Oude romances (balladen) klinken via de stemmen van de Tunesische zangeres Ghalia Benali en de Spaanse sopraan Marivi Blasco. Met de uitzetting in de 17e eeuw van de laatste ‘moriscos’ (moren)* uit het Alpujarra gebergte van Granada uit verdween de Islamistische beschaving allerminst uit de Spaanse samenleving.

Hun muziekcultuur verklankte zich door de eeuwen heen in Andalusische folklore die op haar beurt de flamenco voedde. De sierlijke vocale oosterse arabesken zetten zich diep in het DNA van de cante jondo, de oude flamencozang. De Accademia del Piacere laat anno 2018 wervelend horen wat voor een muzikale kweekvijver Andalucía ooit was, een smeltkroes waar de Arabische, christelijke en (na de ontdekkingen van 1492) Zuid-Amerikaanse muziek elkaar wederzijds bevruchtten.

*Moriscos (afgeleid van moro, moor) was de benaming voor de tot christenen gedoopte moslims in  al-Ándalus (Andalusié) na de gedwongen bekering uitgevaardigd door de Katholieke Koningen op 14 februari 1502.

Accademia del Piacere met Romances, Entre Oriente y Occidente.
Op 1 februari in Muziekgebouw aan 't IJ, in Amsterdam.