Geschreven door: Fritz de Jong
6 februari 2021

Rocío Molina zou dit weekend optreden op de Flamenco Biënnale in Amsterdam. In plaats daarvan is de flamencopionier te zien in een live- stream vanuit haar studio, een oude olijvenboerderij in Andalusië.

In de behoudende flamencowereld zijn voor een onrustige vernieuwer als Rocío Molina (1984) veel heilige huisjes omver te trappen. Een van de grootste taboes, vrouwelijk naakt, doorbrak ze in haar voorstelling Caída del Cielo, waarin ze als de Venus van Botticelli uit haar jurk stapte. In haar nieuwste voorstelling Al Fondo Riela – die als basis dient voor de live- stream El Aire Mueve - is het de dans zelf die wordt ontbloot.
Desnudar noemt ze het zelf, uitkleden. De dans moet worden ontdaan van al het overbodige.

Geladen en beheerst
Die behoefte is naar eigen zeggen in- gegeven door haar recente moederschap: ze wilde vanaf nul beginnen. Op een leeg podium, met haar twee gitaristen aan weerszijden, bouwt de in het zwart gehulde danseres het bewegingsarsenaal langzaam op. Een armbeweging. Een kniebuiging. Een gedraaide elleboog. Iedere minimale beweging is doelbewust, geladen, beheerst.

Lees het hele artikel in Het Parool