Niño de Elche

Antología del Flamenco Heterodoxo

Niño de Elche is niet zomaar een flamencozanger, maar een performer die traditionele grenzen verlegt met poëzie, elektronica en duistere invloeden uit de post-punk.

1 maart 2018 Bimhuis, Amsterdam | bestel tickets
2 maart 2018, De Doelen, Rotterdam | bestel tickets
3 maart 2018 Korzo, Den Haag | bestel tickets

*** “Niño de Elche, flamencorevolutionair” elpais.com ***

Singer songwriter, stemkunstenaar en improvisator Niño de Elche neemt in flamencoland geen blad voor de mond en schopt graag tegen heilige huisjes aan met zijn provocatieve performances en zijn geëngageerde teksten. Hij neemt een voorbeeld aan vocale hemelbestormers met een duister randje, onder wie Diamanda Galas, Scott Walker en Blixa Bargeld.

Niño de Elche werkt regelmatig samen met andere flamenco-rebellen, zoals danser Israël Galván. In het tweede Flamenco Biënnale Intermezzo van dit seizoen presenteert de zanger met zijn trio (gitaar, piano, synthesizer) zijn nieuwe album ‘Antología del Flamenco heterodoxo’, vers van de pers, waarop hij zijn onorthodoxe blik werpt op flamencotraditie.

Na het succes van zijn vorige album, Voces del Extremo (2015), dat door de Spaanse krant El País en Radio 3 tot Album van het Jaar werd uitgeroepen, lanceert Niño de Elche een opzienbarende flamencobloemlezing met een stevige politieke lading in een dubbel CD en als triple LP. Het album werd geproduceerd door de beroemde Spaanse producer Raúl Fernández (Refree) onder artistieke leiding van Pedro G. Romero met artiesten als Israel Galván, Junco, Pájaro, Diego de Morón en vele anderen.

Line up
Niño de Elche: vocals
Raúl Cantizano Núñez: guitar
Ylia: synthesiser, keyboard

*****

“Niño de Elche wordt niet graag in een hokje gestopt, en misschien is dat ook een onmogelijke missie. De man loopt over van de artistieke ideeën.” dirtyrock.info

“A El Niño de Elche no le gustan los que ponen etiquetas, pero quizá etiquetarlo a él sería imposible. Es el hombre de las mil propuestas artísticas.” dirtyrock.info

*****

“This is wild. […] Spanish Flamenco is no place for revolutionaries, so De Elche has “mucho valor” (lots of courage). Some of the music is challenging at first. De Elche is [willing] to stretch and rock the genre, and [collaborate] with all kinds of artists. But as far out as De Elche goes, there is still that Romany Flamenco root that comes from northern India, and will be familiar to anyone who loves Spanish Flamenco or has lived in South Asia.” newyorklatinculture.com

*****

“Experimenteel, overspelig en een beetje buitenaards.” Dat is de flamenco van ‘Niño de Elche’ - Francisco Contreras (1985) -, de iconoclastische flamencozanger die het genre opnieuw op zijn kop zet met zijn album ‘Antología del cante flamenco heterodoxo’. larioja.com

“Experimental, promiscuo y un poco marciano”. Así es el flamenco del 'Niño de Elche' -Francisco Contreras (1985)-, cantaor iconoclasta que vuelve a poner el género patas arriba con 'Antología del cante flamenco heterodoxo'. larioja.com

*****

¿NO ERES MUY JOVEN PARA LANZAR YA UNA ANTOLOGÍA?
“Esa es una de las tensiones que quería crear al hacerla. Porque normalmente las antologías las hacen los cantaores que tienen ya el conocimiento supremo. Suelen hacerlas al final de sus vidas, y como no creo en la linealidad de la edad ni del conocimiento, me parecía perfecto hacerla ahora.” shangay.com

BEN JE NIET WAT JONG OM AL EEN BLOEMLEZING UIT TE BRENGEN?
“Dat was precies het spanningsveld dat ik met dit album voor ogen had. Normaal gesproken maken alleen zangers die al de hoogst mogelijke kennis hebben vergaard een bloemlezing. Meestal aan het einde van hun leven, maar aangezien ik niet geloof in de lineariteit van leeftijd of kennis, leek me dit een ideaal moment om het te gaan doen.” shangay.com

*****

Experimentele Flamenco
Niño de Elche verklaart de oorlog aan de flamencopuristen

Francisco Contreras Molina - Niño de Elche - schopt zijn hele muzikale leven al tegen de schenen van flamencopuristen en de orthodoxe schatbewaarders van het flamenco-erfgoed. Net als Israel Galván (met wie hij veel samenwerkt) is hij een ‘enfant terrible’ in de flamenco met zijn performances en albums waarmee hij de flamencozang naar andere terreinen brengt en experimenteert met rock, elektro, post-punk of gewoon dansmuziek.
Deze ‘Heterodoxe Bloemlezing van de Flamencozang’ is echter zijn meest ‘oorlogszuchtige’ album tot dusver. Want met alle 27 tracks van deze CD, die hij maakte met de befaamde Spaanse kunstenaar Pedro G. Romero (artistiek adviseur van Galván) en producer Raúl Refree, wordt de flamencotraditie stevig uitgedaagd. Het resultaat: een soort flamenco anti-canon met een ludieke hervertolking van oude stijlen, thema’s, flamencozangers en soms zangers die een beetje tegen het genre aan schuurden.
Op dit album vieren artiesten als Lola Flores, Shostakovich, Val Del Omar, El Junco, Antonio Machado, Guy Debord, Manolo Caracol en Tim Buckley een eigenzinnig feest. Flamencoreuzen die in hun tijd tegen de stroom in zwommen, zoals Camarón de la Isla of Enrique Morente, en die de puristen toentertijd de haren te berge deden rijzen, maar wiens revolutie zo is geassimileerd, werden (precies om die reden) niet voor het feestje uitgenodigd…
Antología del Cante Flamenco Heterodoxo is geen makkelijk werk en het vraagt meerdere luistersessies om De Elche’s universum ten volste te kunnen savoureren. Maar het is een moedig, een noodzakelijk werk. Een album voor fijnproevers, waarmee De Elche zich definitief vestigt als belangrijke figuur binnen de huidige avant-garde (in de flamencozang of niet) in ons land.

Dit is een vertaalde en bewerkte versie van de recensie die verscheen in El Diario.es op 26.02.2018
Klik hier voor de originele recensie op www.eldiario.es

Foto's: Ricardo Cases