Sara Cano & Vanesa Aibar

Todas las Noches | Europese première

25 november 2021 | 20:30
Stadsschouwburg Utrecht | Blauwe Zaal
TICKET

---

Het vrouwelijke, het onderbewuste, vaak geassocieerd met de nacht, is het uitgangspunt van deze choreografische ontmoeting tussen Sara Cano en Vanesa Aibar, twee Spaanse dansmakers die de Flamenco Biënnale in eerdere edities presenteerde en nu met veel plezier voor het eerst samen brengt in een nieuwe creatie. In Todas Las Noches | Alle Nachten smeden beide dansers vanuit hun eigen persoonlijke dansvocabulaire een dialoog die ze zien als ‘een dynamo, als een voortdurende energiebron’, die voortkomt uit de bewegingen van hun beider lichamen, gestuwd door de stem en gitaar van María Marin.

Todas las Noches is een ‘krachtenbundeling’ tussen flamenco, Spaanse klassieke dans – danza española - , vanuit een hedendaagse dansperspectief. Een vitale gemeenschappelijke zoektocht naar een nieuwe flamencotaal, tevens een poging de ‘Ander’ te doorgronden, en daarmee dát wat de eigen identiteit uitmaakt. Drie vrouwen, drie stemmen, drie lichamen in de nacht.

Credits

Sara Cano, Vanesa Aibar – dans & choreografie
María Marín – gitaar, zang
Juan Carlos Lérida – artistiek advies

Tickets bestellen

'Aibar's lef levert een spannende voorstelling op, die onnadrukkelijk switcht tussen moderne dans en flamenco. Ze stelt de wetten niet aan de orde uit rebellie, maar uit een artistieke noodzaak tot vernieuwing. (…) Een gedecideerde, maar liefdevolle herbezinning op de flamenco.’ - Theaterkrant, 2019  Wereldpremière ‘Sierpe’ VII Flamenco Biënnale 2019

'De om elkaar dartelende polsen van Cano worden zwanenvleugels, de enorme sleep (bata) aan de rol wordt een wild schoppend derde been, de traditionele sjaal (mantón) teugels die haar intomen.’ -  (Volkskrant****, 2017)

‘Cano is een vlinder op sneakers,’ - (NRC **** ,2017)

‘Cano is een veelzijdige danseres, ze schakelt snel tussen stijlen en voert haar beweging vloeiend en krachtig uit. Ook als je niet bekend bent met de verschillende dansculturen waaruit zij put, is haar verhaal goed volgbaar.’ - (De Theaterkrant, 2017)

Slideshow