Rocío Molina

Al Fondo Riela

FLAMENCO OP HET SCHERPSTE VAN DE SNEDE DOOR DE 'MADONNA VAN DE HEDENDAAGSE FLAMENCOKUNST'

7 november 2021 |  20:00
Stadsschouwburg Utrecht
TICKETS

Rocío Molina mag graag dwarsliggen. In de voetsporen van flamencovernieuwer Israel Galván zet de danseres/choreografe uit Málaga (1984) eigengereid en brutaal haar lichaam en haar vrouwelijkheid in op zoek naar een nieuwe flamenco-esthetiek. Ze schendt daarbij graag de heilige huisjes van de traditie. In haar nieuwste voorstelling Al Fondo Riela [Lo Otro del Uno] beweegt ze zich in intiem verbond met haar gitaristen vlijmscherp op het snijvlak tussen traditie en experiment.

Met lak aan de flamenco-codes, met fenomenale ritmische precisie, en vol poëtische verbeeldingskracht rekt ze de grenzen van  het genre radicaal en grandioos op.  La Molina maakt nieuw repertoire. Met haar is een nieuwe tijdperk aangebroken in de flamencodans.

Met Al Fondo Riela | Rimpeling in de Diepte, is ‘De Madonna van de hedendaagse flamenco’ terug van weggeweest. Naar haar eigen zeggen vindt ze zichzelf na haar prille moederschap opnieuw uit en wil ze dansen ‘from scratch’. In dit tweede deel van een gitaar-trilogie onderzoekt ze met twee jonge topgitaristen Eduardo Trasierra en Yerai Cortés, de relatie tussen het flamenco- en gitaarlichaam, de grenzen van haar eigen kunnen en die van het genre. Tot op het bot. En met onvoorstelbare fysieke poëzie. Dat is ‘La Molina’ wel toevertrouwd.

---

Rocío Molina geeft op 8 november 2021 public Masterclass dans, voor publiek én live gestreamed vanuit het theater van de Openbare Bibliotheek OBA | Amsterdam!

Credits

Rocío Molina – dans & choreografie, artistieke leiding
Eduardo Trasierra – gitaar
Yerai Cortés - gitaar

Tickets bestellen

07 nov / Stadsschouwburg Utrecht | Douwe Egbertszaal kopen

'Ongenaakbaar, hartstochtelijk, stoer en brutaal, Rocío is de Madonna van de hedendaagse flamenco'  (Volkskrant 13.01.2017)

Flamencovernieuwer Molina viert haar vrouwelijkheid en zette de traditie op scherp. Met een breekijzer, maar ook met respect. (Theaterkrant, 24.01.2017).

Caída del Cielo is zo een portret geworden van een sterke vrouw die telkens weer onverschrokken op avontuur gaat. Een soort Pippi Langkous in Flamencoland. (NRC 12.01.2017).

Met dit kunstwerk beroert Rocío Molina het hemelgewelf, het stuk markeert een kantelpunt in haar carrière en in  de flamencodanskunst.  (Anda Magazine, feb 2018)

Klein, gedrongen, maar ze danst als God (El País 2013)

Slideshow