Foto expositie Huis Marseille

Dancing Light / Let it move you

Flamenco Biënnale 2014

Rauwe expressie gevangen in fotografie en in bewegende beelden. Fototentoonstelling in Huis Marseille.
13 december 2014 - 8 maart 2015 

Een foto is een foto. En een dans is een dans. Stilstand versus beweging. In eerste instantie lijken die twee kunstvormen totaal verschillend. Maar de tentoonstelling ‘Dancing Light’, vanaf 13 december te zien in alle zalen van het verdubbelde Huis Marseille, bewijst het tegendeel. Fotografie en zeker ook film en video blijken bij uitstek geschikt om de kenmerkende emotie en vervoering – de ‘oerkracht van de dans’ – in een ‘nieuw licht’ te laten zien.

Flamenco vormt een rode draad bij het ontrafelen van de kern van de dans: de beleving van ‘duende’. Dat ongrijpbare en onuitsprekelijke moment van betovering wanneer in de flamenco de chemie tussen de artiesten onderling en het publiek opborrelt, overweldigt en meesleept. Duende (letterlijk ‘elf ’ of ‘geest’) is een onvertaalbaar begrip. Het is een mysterieuze kracht die zich manifesteert door het samenspel van bepaalde klanken, woorden en gebaren. In ‘Dancing Light’ wordt de rauwe expressie van de flamenco gevangen in fotografie en in bewegende beelden. Van flamencolegende Vicente Escudero die aan het begin van de twintigste eeuw op film een dialoog met de moderne kunst tot stand bracht, tot de hoogst individuele dansuitdrukking van de doofstom geboren flamencodanseres Antoñita la Singla, die begin jaren zestig in al haar kracht door fotograaf Xavier Miserachs werd vastgelegd. Met hedendaagse kunstwerken die voortkomen uit de samenwerking tussen danser Israel Galván en zijn artistiek leider Pedro Romero tot het werk van kunstenares Pilar Albarracín, die haar Spaanse flamenco-erfgoed op geheel eigen wijze
interpreteert. Het is een gegeven dat als een dans eenmaal voorbij is, het momentum nooit kan worden herhaald. Maar de foto of video heeft de oorspronkelijke beleving niet alleen vastgelegd, het voegt ook zelfstandig iets toe aan de herinnering.

Voor meer informatie zie www.huismarseille.nl

Credits

Foto credits:
1. & 3. Xavier Miserachs, Antoñita La Singla, 1962, MACBA Collection. Study Center. Xavier Miserachs Fonds, © The Estate of Xavier Miserachs
2. Johan van der Keuken, Quatorze Julliet 1958, © Van der Lely & Van Zoetendaal
4. Paolo Porto, ‘Aquilla’ serie, augustus-september 2009, C-print op Hahnemuhle Fine Art Baryta papier, Met dank aan de fotograaf
5. Naoya Ikegami, Kazuo Ohno, premiere van ´Admiring La Argentina´, Tokyo, 1977, Met dank aan Naoya Ikegami & sprout-curation
 

met de steun van:
instituto ramon llull

Slideshow