Compañia Sara Cano / Kalpana Raghumaran

2017 | double bill: A Palo Seco / Rebels' Cross

For this original and new creation, the Dutch Flamenco Biennial brought the Dutch-Indian choreographer/dancer Kalpana Raghuraman into contact with the choreographer/dancer from Madrid, Sara Cano. The two talented young artists find parallels in a common dance vocabulary and a curiosity for leaving the paths of their own genre; respectively Indian and flamenco dance.

In this double bill, Sara Cano presents her creation A Palo Seco, in which flamenco, modern dance and butoh come together, accompanied by a penetrating original soundscape by the Spanish composer Héctor González and the voice of singer Alberto Funés. As the motto of her performance, Cano quotes Kazuo Ohno, a Japanese dancer and one of the developers of and inspirational forces behind butoh dance: “Deepen, internalise / from the depths of yourself, from your soul”

In the second part, Rebel's Cross, Sara Cano dances alongside Indian dancers Sooraj Subramaniam and Kamala Devam in a piece choreographed especially for the biennial by Kalpana Raghuraman. Taking the Indian classical dance form Bharatanatyam and flamenco as her starting points, the Dutch-Hindustani choreographer goes in search of crossroads in dance with her dancers, to music especially composed for the piece by Jaap van Keulen.

Rebels’ Cross
choreography: Kalpana Raghuraman
dancers: Sara Cano, Sooraj Subramaniam, Kamala Devam
composition: Jaap van Keulen (with the voice of Ambika Jois)
light design: Peter Lemmens
dramaturgy: Marc Maris

Sat 14 Jan 20:30 - Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
Sun 15 Jan 15:00  - RASA, Utrecht
Fri 20 Jan 20:30 - De Lieve Vrouw, Amersfoort
Thurs 26 Jan 20:30 - Theater aan het Vrijthof, Maastricht
Sat 28 Jan 19:00 - Korzo Theater, (location: Theater aan het Spui / CaDance Festival) The Hague
Su 29 Jan from 16:00 Flamen>GO!, Bimhuis, Amsterdam

Kalpana Raghuraman

Kalpana heeft een onafhankelijke, onderzoekende en nieuwsgierige geest. Ze is een wereldburger die bruggen bouwt, verbindt en kansen aangrijpt en creëert om kunst in te zetten om maatschappelijke thema’s aan te snijden. Ingesleten vanzelfsprekendheden worden opgeschud en gestolde tradities doorbroken. In dans heeft Kalpana haar manier gevonden om inhoudelijk bij te dragen aan het discours over de wereld waarin we leven, en om veranderingen te bewerkstelligen. De traditionele vorm van Bharatanatyam, die vaak in een vacuüm bestaat, is ontoereikend om haar artistieke en maatschappelijke ambities vorm te geven en genereert daarmee perspectiefverschuivingen.

Kalpana Raghuraman werd door haar moeder getraind in de Indiase klassieke dansvorm Bharatanatyam en heeft van jongs af aan het doel gehad de Indiase dans zichtbaar te maken op professionele podia in Nederland. Productiehuis Korzo omarmde haar talent en van 2010 t/m 2015 was ze aan het productiehuis verbonden. Toen was Kalpana onderdeel van het Toptalententraject van het Fonds Podiumkunsten en werd daarnaast ondersteund door de Gemeente Den Haag. Tevens was zij mede-initiator en publiekstrekker van het India Dans Festival. In 2015 heeft Kalpana afscheid genomen van Korzo om haar vleugels uit te slaan om haar werk meer impact en relevantie te geven.a

Met Stichting Kalpana – Arts Reimagined maakt ze werk met maatschappelijke waarde en voor een divers publiek. Kalpana is overigens de enige maker in Nederland die de reguliere podia bestormt met Indiase dans.

Sara Cano

De stijl van danser en choreograaf Sara Cano varieert van hedendaagse dans tot Spaanse dans, folklore en flamenco. Sara Cano is afgestudeerd als choreograaf en performer in hedendaagse dans aan het Conservatorium Maria de Avila in Madrid. Sara Cano danste bij gerenommeerde gezelschappen van Teesa Nieto Companía, Antonio Gades Foundation, Iberica Dance, Malucos Dance en Cortés de Gypsy Company, en speelde een rol in de musical "Enamorados Anónimos" van Blanca Li en Javier Limón.
In haar eigen werk zoekt ze als naar een eigen taal: half Spaans, half eigentijds. Met A Palo Seco Redux, onving ze de eerste prijs voor ‘Solo Choreografie’ in de XXIII Spanish Dance en Flamenco Contest, een prijs voor de beste muzikale compositie (Héctor González), Suma Flamenco Prize en een Exchange-prijs voor deelname aan internationale contests.

In de media

Over A Palo Seco in Dansmagazine:
'Met deze dansvoorstelling won Cano de eerste prijs voor solochoreografie tijdens de 23e wedstrijd voor Spaanse- en flamencodans in 2014. Terecht!'
Lees de recensie in Dansmagazine hier

Over Rebels' Cross in de Volkskrant:
'Rebels' Cross is een rijk gevarieerde, krachtig gedanste exercitie geworden.'
Lees de recensie hier.

Over Rebels' Cross op Theaterkrant.nl
'Rebels' Cross heeft een heldere dramaturgische lijn waarbij wordt gespeeld met verschillen en aanknopingspunten.'