Een nieuwe Intermezzo Flamenco concertserie staat gepland voor 2014 met danseres Rocío Molina en zangeres La Tremendita! Samen creëerden zij de voorstelling 'Afectos', te zien op drie podia in Nederland:

26 februari 2014 Muziekgebouw aan het IJ Amsterdam BESTEL TICKETS
28 februari 2014 Rotterdamse Schouwburg BESTEL TICKETS
1 maart 2014 Oosterpoort Groningen BESTEL TICKETS

'Klein, gedrongen, maar ze danst als God.’ De Spaanse flamencokritiek is vaak verdeeld, maar, over één ding is ze het eens: Met Rocío Molina is een nieuw tijdperk aangebroken in de vrouwelijke flamencodans. De danseres uit Málaga verinnerlijkt de flamencotraditie op bijzondere eigen(gereide) wijze, met een geaardheid, muzikaliteit en zekerheid, die gezien haar leeftijd verbaast en ontroert. ‘Zodra ze het podium betreedt, verandert ze het toneel in een tuin vol flamencopoëzie,’ schreef de pers.

Afectos, haar nieuwste voorstelling, is een intieme en gedurfde zoektocht naar het wezen van de dans en van ons bestaan. Met zangeres La Tremendita en bassist Pablo Martín trekt Molina langs verschillende gemoedstoestanden (afectos) die ons als mens uitmaken. Zang, dans en contrabas vervlechten zich in vignetten tot een vrij flamenco-universum vol muzikale verassingen. Met eigentijdse bewegingen neemt Rocío Molina een grootse vlucht naar een nieuwe en tegelijkertijd diep persoonlijke hedendaagse flamencodans en schrijft haar eigen danstaal. Rocio Molina: een danseres die met haar voeten stevig verankerd in de traditie, de flamenco een nieuw en spannend aangezicht geeft.

‘Meer flamenco dan La Tremendita, onmogelijk.‘Wanneer ze een bulería van haar overgrootmoeder La Pescaera zingt, kun je niet om haar heen.Wanneer ze zingt voor Rocio Molina, wordt het spel serieus. Zang en dans maken momenten waarin de tijd lijkt uit te zetten, waarin de ‘cante puro’ ons als in een lichtflits betovert. (…) La Tremendita en Rocio Molina doen de ziel beven en roeren in de diepste geheimen van het hart.’ Le Monde

Choreografie en dans: Rocio Molina
Zang: Rosario Guerrero ‘La Tremendita’,
Contrabas: Pablo Martín
Regie, décor, licht: Carlos Marquerie
Origínele muziek: Rosario Guerrero ‘La Tremendita’, Pablo Martín
Idee: Rocio Molina, Rosario Guerrero ‘La Tremendita’
Première: 20 oktober 2012 Mercat de les Flors| Barcelona

Rocío Molina (1984) begon op haar derde met dansen en hield sindsdien niet meer op. In haar prille carrière  deelde ze al met vele groten het podium, zoals dansers Israel Galván, María Pagés, Belén Maya en Merché Esmeralda. De ster van de jonge danseres uit Málaga is niet alleen rijzende, maar schiet als een komeet omhoog in én buiten de flamencokringen. Mikhail Baryshnikov wierp zich na een voorstelling in New York letterlijk aan haar voeten. In 2010 ontving ze de Spaanse Nationale Dansprijs van Spanje voor haar bijdrage aan de vernieuwing van de flamencokunst.

Rosario La Tremendita (1983) beweegt zich in de nieuwe lichting jonge zangers aan het voorfront met een stem die zacht en strelend is, en tegelijkertijd donker en krachtig. Een stem met een diepgang die doet denken aan wat de grote zanger Manolo Caracol  (1909-1973) zei : ‘De zang moet je heel diep strelen, een klein kneepje geven, en halfzacht zingen. Alleen zo doet ze pijn. Alleen zo gaat ze diep. Rosario Guerrero Hernández, Rosario ‘La Tremendita’ dankt haar bijnaam aan haar vader, de zanger José el Tremendo (letterlijk: de Geweldige). Met hem zong ze al vanaf haar vijfde op de buurtfeesten van Triana, de historische zigeunerwijk in Sevilla waar ze werd geboren.

Pablo Martín (1974) studeerde contrabas in Bilbao en Wenen. De bassist tast graag de grenzen af van de flamenco en jazz met zijn eigen groep Ultra High Flamenco en het Pablo Martín Quintet

Hij speelt met flamencogrootheden als Jorge Pardo, Martirio, Joaquín Grilo, Gerardo Núñez en pianist Chano Domínguez. Op het openingsgala van de IV Flamenco Biënnale 2013 was Martín als special guest te horen met zangeres Carmen Linares. 


Lees meer over Rocío Molina op haar website.
Lees meer over Rosario La Tremendita op haar website.