Koninklijk Concertgebouw Orkest & Mayte Martín / Vanesa Aibar

Koninklijk Concertgebouw Amsterdam

22 september 2016 | bestel tickets
23 september 2016 | bestel tickets

Thomas Søndergård vervangt Xian Zhang

Helaas heeft Xian Zhang om gezondheidsredenen haar concerten met het orkest volgende week af moeten zeggen. Zij wordt vervangen door Thomas Søndergård, die het programma ongewijzigd overneemt. Thomas Søndergård is chef-dirigent van het BBC National Orchestra of Wales en van het Royal Scottish National Orchestra. Daarvoor was hij chef-dirigent van het Noors Radio Orkest.

In dit laatste intermezzo van het seizoen belichten we in samenwerking met het Concertgebouworkest een programma met muziek uit Andalusië onder leiding van dirigent Thomas Søndergård en met speciale medewerking van dé zangeres van dit moment de Catalaanse Mayte Martín en de jonge veelbelovende danseres Vanesa Aibar.

Uiteenlopende volkeren – Romeinen, Arabieren, Joden, zigeuners – droegen eeuwenlang bij aan de rijke Andalusische cultuur. De volksmuziek is van grote invloed geweest op het werk van Manuel de Falla - zijn ballet El Amor Brujo (De behekste liefde) bevat vurige instrumentale dansen–  op componist Joaquín Turina, maar ook op de hedendaagse Spaanse componist Mauricio Sotelo, wiens werk eerder tijdens de III Flamenco Biënnale 2011 te horen was bij het Nieuw Ensemble.

Ook Mayte Martín is een ‘oude bekende’ van ons festival; wie herinnert zich niet het grandioze slotconcert dat de grote cantaora gaf met Belén Maya in het Muziekgebouw aan ’t IJ in 2013?

We kijken uit naar het laatste intermezzo in opmaat naar de alweer zesde editie van de Flamenco Biënnale, 13-29 januari 2017.

Programma 
Joaquín Turina La Procesión del Rocío
Mayte Martín Acaríciame por dentro, No me maltrates la vida, traditionele flamencoliederen gearrangeerd door Florian Magnus Maier
Mauricio Sotelo Muros del dolor…III (NL première)
Luigi Nono Y su sangre ya viene cantando
Manuel de Falla, El Amor Brujo : balletsuite (1924)

Randprogramma
In het voorprogramma spreekt de Vlaamse in Málaga woonachtige auteur Stefan Brijs over ‘zijn Andalusië’. En gaat FB directeur Ernestina van de Noort in gesprek met de Spaanse componist Mauricio Sotelo. Voorafgaand zijn in het Vondel CS (het voormalige filmmuseum) ‘appetizers’ met live muziek – en dans. En in het Entrée Late Night Café in de Spiegelzaal van het concertgebouw, diverse verrassende (flamenco) acts.

Mayte Martín
‘De beste zangeres van haar generatie’ – zo wordt cantaora, gitariste en componiste Mayte Martín (Barcelona, 1965) vaak genoemd. De Catalaanse neemt in het flamenco-universum een plaats apart in. Martíns verfijnde zang en haar intuïtieve muzikaliteit maken haar tot een icoon van menselijkheid. Al met haar eerste album uit 1994, Muy-Frágil, liet ze horen dat in haar diepste kwetsbaarheid haar grootste kracht ligt. Haar zang is als haar verschijning: puur en zonder opsmuk.
Mayte Martín maakt het klassieke flamenco repertoire met grote creativiteit en elegante vertolkingen van deze tijd. Ze is een bruggenbouwer tussen het verleden en het heden. Daarnaast excelleert ze in de stijlen waarin Spanje en Zuid-Amerika vervlochten zijn – de Idas y Vueltas. Het genre werd lange tijd afgedaan als ‘klein’ en ‘geen flamenco’. Martín haalde het uit het verdomhoekje en gaf het nieuw allure.
In 2008 nam ze met het klassieke pianoduo Katia y Marielle Labèque De fuego y de agua op.
Met haar boléro-achtige melodieën op poëzie van Manuel Alcántara van haar cd uit 2009 trof de zangeres uit Catalonië haar luisteraars recht in het hart. ‘Martín liet het publiek zweven met haar stem van zijde en honing,’ schreef een recensent. ‘Haar versieringen zijn ragfijn en subtiel als kantkloswerk’.

« De toekomst van de flamenco is onlosmakelijk verbonden met de vrijheid en de integriteit van haar schepper. »  Mayte Martín


Vanesa Aibar (1983) is een van ‘young rising stars’ in de hedendaagse flamencodans. In de voetsporen van grote vernieuwers als Israel Galván en Belén Maya, stapt ze vanuit de flamenco graag uit naar de moderne of de (Spaans) klassieke dans. Ze maakte naam voor haarzelf in het gezelschap van Eva La Hierbabuena en Blanca Li, en nu als jonge choreograaf van haar eigen voorstellingen, zoals het recente ‘A Solas con Bach’, een stuk voor cello en dans.
Haar talent bleef in Spanje niet onopgemerkt. In 2012 won ze ‘Era Silencio’ het  XXI  Certamen  de Coreografía de Danza Española y Flamenco de Madrid  (Concours voor Flamenco en Spaanse Dans) voor de beste choreografie. En in 2014/15 toerde ze door de VS en Canada met haar eigen voorstelling ‘EviscerArte’. Binnenkort gaat ze op toernee met de ‘grande dame’ van de flamencozang Carmen Linares. Houd deze naam in de gaten: Vanesa Aibar. We gaan nog veel van haar horen.

Video's

Tickets bestellen

Slideshow

Subsidiënten & Sponsors & Partners