Compañia Sara Cano / Kalpana Raghumaran

2017 | double bill: A Palo Seco / Rebels' Cross

Rebels' Cross - Festival Creatie Flamenco Biënnale VI

De Indiaas-Nederlandse choreografe Kalpana Raghuraman en (flamenco)danseres Sara Cano vinden elkaar in een gemeenschappelijk dansvocabulaire en in een nieuwsgierigheid om buiten de paden te treden van hun eigen genre, respectievelijk de klassieke Indiase dans en de flamencodans. Deze double bill belooft een avond te worden vol prachtige muzikale en choreografische cross-overs. In het eerste deel brengt Sara Cano haar solo A Palo Seco waar flamenco, moderne dans en Butoh bij elkaar komen op een indringende originele soundscape van de Spaanse componist Héctor González en de live stem van zanger Alberto Funés. Cano geeft als motto aan haar voorstelling een citaat van Kazuo Ohno, een Japanse danser en een van de grondleggers en inspirators van de Butohdans: “Verdiep, verinnerlijk vanuit het diepst van je zelf, van je ziel'”

In het tweede deel, onze festivalcreatie Rebels' Cross, zien we Sara Cano naast twee Indiase dansers, Sooraj Subramaniam, Kamala Devam in een in opdracht van de biënnale gemaakte choreografie van Kalpana Raghuraman. Met Indiase klassieke dansvormen als bharatanatyam, kathak en flamenco als uitgangspunt gaat de Nederlandse-Indiase choreografe met haar dansers op zoek naar kruispunten in de dans, op speciaal voor dit stuk gecomponeerde muziek van Jaap van Keulen met de stem van de klassieke Indiase zangeres Ambika Jois.

Rebels' Cross is een coproductie van de Flamenco Biënnale Nederland & St Kalpana Arts Reimagined.

za 14 jan 20:30 uur - Rotterdamse Schouwburg
zo 15 jan 15.00 uur - RASA, Utrecht
vr 20 jan 20:30 uur - De Lieve Vrouw, Amersfoort
do 26 jan 20:30 uur - Theater aan het Vrijthof, Maastricht
za 28 jan 19:00 uur - Korzo Theater, (locatie: Theater aan het Spui / CaDance Festival), Den Haag
za 29 jan vanaf 16:00 uur Flamen>GO!, Bimhuis, Amsterdam

Kalpana Raghuraman

Kalpana heeft een onafhankelijke, onderzoekende en nieuwsgierige geest. Ze is een wereldburger die bruggen bouwt, verbindt en kansen aangrijpt en creëert om kunst in te zetten om maatschappelijke thema’s aan te snijden. Ingesleten vanzelfsprekendheden worden opgeschud en gestolde tradities doorbroken. In dans heeft Kalpana haar manier gevonden om inhoudelijk bij te dragen aan het discours over de wereld waarin we leven, en om veranderingen te bewerkstelligen. De traditionele vorm van Bharatanatyam, die vaak in een vacuüm bestaat, is ontoereikend om haar artistieke en maatschappelijke ambities vorm te geven en genereert daarmee perspectiefverschuivingen.

Kalpana Raghuraman werd door haar moeder getraind in de Indiase klassieke dansvorm Bharatanatyam en heeft van jongs af aan het doel gehad de Indiase dans zichtbaar te maken op professionele podia in Nederland. Productiehuis Korzo omarmde haar talent en van 2010 t/m 2015 was ze aan het productiehuis verbonden. Toen was Kalpana onderdeel van het Toptalententraject van het Fonds Podiumkunsten en werd daarnaast ondersteund door de Gemeente Den Haag. Tevens was zij mede-initiator en publiekstrekker van het India Dans Festival. In 2015 heeft Kalpana afscheid genomen van Korzo om haar vleugels uit te slaan om haar werk meer impact en relevantie te geven.a

Met Stichting Kalpana – Arts Reimagined maakt ze werk met maatschappelijke waarde en voor een divers publiek. Kalpana is overigens de enige maker in Nederland die de reguliere podia bestormt met Indiase dans.

Sara Cano

De stijl van danser en choreograaf Sara Cano varieert van hedendaagse dans tot Spaanse dans, folklore en flamenco. Sara Cano is afgestudeerd als choreograaf en performer in hedendaagse dans aan het Conservatorium Maria de Avila in Madrid. Sara Cano danste bij gerenommeerde gezelschappen van Teesa Nieto Companía, Antonio Gades Foundation, Iberica Dance, Malucos Dance en Cortés de Gypsy Company, en speelde een rol in de musical "Enamorados Anónimos" van Blanca Li en Javier Limón.
In haar eigen werk zoekt ze als naar een eigen taal: half Spaans, half eigentijds. Met A Palo Seco Redux, onving ze de eerste prijs voor ‘Solo Choreografie’ in de XXIII Spanish Dance en Flamenco Contest, een prijs voor de beste muzikale compositie (Héctor González), Suma Flamenco Prize en een Exchange-prijs voor deelname aan internationale contests.

In de media

Over A Palo Seco in Dansmagazine:
'Met deze dansvoorstelling won Cano de eerste prijs voor solochoreografie tijdens de 23e wedstrijd voor Spaanse- en flamencodans in 2014. Terecht!'
Lees de recensie in Dansmagazine hier

Over Rebels' Cross in de Volkskrant:
'Rebels' Cross is een rijk gevarieerde, krachtig gedanste exercitie geworden.'
Lees de recensie hier.

Over Rebels' Cross op Theaterkrant.nl
'Rebels' Cross heeft een heldere dramaturgische lijn waarbij wordt gespeeld met verschillen en aanknopingspunten.'

Subsidiënten & Sponsors & Partners