Ana Morales & Enrique Tomás

2015 | Bagatelles

Voor flamencodanseres, robot waaier, interactieve vloer en andere live elektronica.

Ter ere van het vijfjarig jubileum bracht de Flamenco Biënnale danseres Ana Morales en de Madrileense geluidskunstenaar Enrique Tomás bij elkaar voor een spannend flamenco-experiment, waar dans, ritme, elektronica interactief zijn. Nu zijn ze nog eenmaal te zien tijdens November Music op zondag 13 november a.s.

Bagatelles is een reeks flamenco impromptu’s gecombineerd met live electronics.
Een toneel vol interactieve voorwerpen liggen te wachten om tot leven gewekt te worden door Ana Morales: robots, een vloer, digitale instrumenten maken door haar bewegingen een verrassende soundscape. In een open choreografie volgt ze de live elektronische muziek die door Enrique Tomás wordt gegenereerd. Beiden scheppen ze een nieuwe ruimte voor flamenco, waar de oude kunst met de nieuwste technologie communiceert.
Op het podium wordt Ana Morales geroemd om haar sterke expressie, sensualiteit en virtuositeit en haar vernieuwingsdrang. Momenteel verdeelt zij haar tijd tussen haar eigen voorstellingen en haar rol als solist in het Ballet Flamenco de Andalucía. Ana Morales geldt als een van de grote nieuwe beloftes van de hedendaagse flamencodans.

In aanloop naar de zesde Flamenco Biënnale is Bagatelles te zien tijdens November Music, op zondag 13 november 2016.

Eerder was zij tijdens de vijfde Flamenco Biënnale Nederlands is Bagatelles te zien op 18 januari in LantarenVenster Rotterdam, 22 januari en 23 januari in Muziekgebouw aan het IJ Amsterdam. 

Ana Morales (1982) begon na haar dansopleiding in Barcelona, op haar 16e in Sevilla aan een studie flamencodans. Na drie jaar bij de Compañía Andaluza de Danza, trad ze op met grote dansers als Javier la Torre, Andrés Marín, Javier Barón. Ze danste in de film Iberia van Carlos Saura en ontving in 2009 de befaamde dans prijs van het Festival Internacional van La Unión. Haar eerste grote voorstelling ‘ReciclArte’ (Recycling) waarin ze in kleding van hergebruikte materialen als jutten zakken, papier etc danst werd gechoreografeerd door twee vooraanstaande choreografen Estévez y Paños. Op deze biënnale is ze te zien in de openingsvoorstelling Los Invitados van Belén Maya in de Rotterdamse Schouwburg en op diverse locaties in de creatie Bagatelles, met de talentvolle jonge Madrileense geluidskunstenaar Enrique Tomás.

Subsidiënten & Sponsors & Partners